27. februar 2018

Geologistuderende ved Københavns Universitet viser, hvordan vi kan passe på vores grundvand

Uddannelse

Der var stor interesse for geologiuddannelsen ved Københavns Universitets da GeoMuseum Faxe afholdt messe i forrige weekend. Her fortalte Anna Øhlenschlæger og Julius Havsteen, to geologistuderende fra Københavns Universitet, om geologifaget og alle de forskellige aspekter, man kan fordybe sig i, når man læser geologi-geoscience på Københavns Universitet.

Anna Øhlenschlæger viser, hvordan forureningen spreder sig ned til grundvandet, ved at hælde blåt forurenet vand ned i en grundvandsmodel - Det synes børnene var spændende. Foto: Julius Havsteen

I løbet af de to dage messen varede fik de studerende talt med en masse mennesker, som de ikke møder i det daglige på geologiuddannelsen, men som de deler interesser med. Messen var en rigtig god mulighed for at gøre opmærksom på geologi-uddannelsen på Københavns Universitet og nå ud til en målgruppe, der normalt ikke kommer til Åben Hus eller andre af universitetets arrangementer.

”Det handler om at forstå naturen og de processer der foregår ud fra et videnskabelig perspektiv”, fortæller Julius Havsteen og fortsætter; ”Vi mennesker vil gerne både passe på naturen, og samtidig udnytte dens ressourcer. Som geolog kan man være med til at finde denne balance, så man ikke ødelægger naturen, men stadig f.eks. kan skabe ny teknologi såsom smartphones.”

Sjove forsøg sammen med børnene

Især børnene var vilde med de ting som Julius og Anna havde taget med. Børnene synes især, at det var spændene at hælde blåt forurenet vand ned i en grundvandsmodel, og så følge med i, hvordan forureningen spreder sig ned til grundvandet. Forsøget var interessant, fordi man tydeligt kunne se effekten af forureningen. Det var udgangspunkt for nogle gode samtaler om, hvordan vi skal passe på vores grundvand, og på hvilken måde man som geolog arbejder med grundvandet.

Derudover syntes børnene også det var sjovt at se på de flotte farver fra sten og mineraler gennem et mikroskop.

Foto: Geomuseum Faxe

Forældre og bedsteforældre interesserede i geologiuddannelsen

Det var ikke kun børnene, som var begejstrede for geologiboden. Mange voksne, forældre og bedsteforældre stillede spørgsmål om geologiuddannelsen og de ville bl.a. høre ”Hvor lang tid tager en geologi uddannelse?”, ”Skal man være god til matematik”, ”Hvad kan man lave, når man bliver færdig?” og ”Hvorfor startede du på studiet?”.

Flere tog en folder med hjem, så de kunne fortælle om uddannelsen til de børn og unge mennesker, som ikke var med på messen. Der var også en del ældre, der henvendte sig i studerenes bod og fortalte om, hvor ærgerlige de var over, at de aldrig havde haft mulighed for at studere geologi.

Besøg geologiuddannelse til Åbent Hus