21. september 2018

Ph.d.-studerende vinder hæderspris

HÆDERSPRIS

Mette Bendixen, fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, har leveret banebrydende forskning inden for arktisk kystmorfologi og vist, at de grønlandske deltaer vokser, når klimaet bliver varmere. På SCIENCES årlige dimittend-arrangement for Ph.d.-kandidater, den 21. september, modtog hun en hæderspris på 25.000 for dette arbejde.

De grønlandske deltaer vokser og bliver større, når klimaet bliver varmere

Mette Bendixen
Mette Bendixen har i sit Ph.d.-projekt vist, at Grønlands kyster opfører sig helt modsat andre Arktiske kyster, når klimaet bliver varmere.

Ved at sammenligne billeder fra Anden Verdenskrig med moderne satellitbilleder, har Mette Bendixen sammen med sine kolleger vist, at deltaer i Grønland vokser og bliver større, når klimaet ændrer sig. Varmere temperaturer får Indlandsisen til at smelte, og transporterer dermed markant mere sand og grus til kysten, som betyder at kysten bygges ud, og deltaerne bliver større.

Forskningen udfylder en væsentlig brik i kystforskningen og viser, at klimaforandringer påvirker Grønlands kyster på en hidtil ukendt måde.

”Mette Bendixen har leveret banebrydende forskning inden for arktiske kystmorfologi. Hun har brugt forskellige teknikker til at forstå, hvilke ændringer, der er sket i kystområder over de sidste årtier. Mette har opskaleret sine resultater og produceret det første studie, der påviser klimaforandringernes markante indflydelse på kysterne i Grønland”, siger vejleder og lektor Aart Kroon fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning.

Mette Bendixen har modtaget Carlsberg Fondets Internationale postdoc-legat og bor nu i USA med sin mand og søn, hvor hun forsker på University of Colorado.