Naturbaserede løsninger i hurtigt voksende byer i Afrika

Et netværk af udtjent vandinfrastruktur; stormwater ponds, kan revitaliseres og blive en multifunktionel grøn infrastruktur i afrikanske byer.

Miljøstårnet ved Furnesfjorden i Brumunddal, Norge. Foto: Øyvind Holmstad
Vandeksperimenter under etablering med hjælp fra lokale. Foto taget af Craig Tanyanyiwa.

Hurtigt voksende byer i Afrika har ikke meget plads til naturbaserede løsninger. De mangler også plads til rekreative områder og mødesteder. Samtidigt har mange afrikanske byer et helt netværk af udtjent vandinfrastruktur bestående af stormwater/detention ponds. I Cape Town er der alene 800 stykker.  De ligger ofte hen i dårlig stand og bliver brugt til affald etc. Men hvad med at revitalisere dem?

Et nyt projekt eksperimenterer med løsninger, der kan opgradere områderne, så de både kan håndtere vand bedre, men også blive rekreative hotspots for byens borgere. Projektet eksperimenterer med, hvordan stormwater ponds kan få flere funktioner end 'bare' at holde på regnvandet, såsom at kunne rense og filtrere endnu mere vand ned til grundvandet.

Herudover eksperimenteres der med, hvordan lokalbefolkningen omkring et område kan tage del i både vandeksperimenterne og i udviklingen af rekreative områder, deres videre drift og vedligeholdelse.

Gennem en årrække har forskere fra IGN samarbejdet med afrikanske universitetspartnere og byer om klimatilpasning og udvikling af byernes grønne områder til håndtering af klimaudfordringer som oversvømmelser og tørke.

De sidste tre år har vores fokus været på Sydafrika, hvor IGN og forskere fra University of Cape Town har evalueret allerede etablerede naturbaserede løsninger i Johannesburg og eksperimenteret i 1:1 med naturbaserede løsninger.

IGN har fået midler fra Danida til at arbejde videre i Sydafrika de næste tre år.

Stormwater pond før projektet gik i gang. Foto taget af Kirsty Carden.

The area used to be dry and barren but now it is lush and green.

Kirsty Carden, lektor på University of Cape Town

I saw the leopard toad and butterflies. I never thought this site was for anything else but rubbish, but it can also be for me and the nature around me.

Cayman - en lokal ung mand, som har været med til at grave kanaler og deltaget i etableringen af vandeksperimenter

Bystyret i Cape Town har ikke ressourcer til at omdanne og vedligeholde alle stormwater ponds, så lokalbefolkningen skal i spil. Først var der modstand – de har ikke meget tillid på grund af Apartheid, men ved at deltage i de forskellige aktiviteter, føler de nu et ejerskab til området..

Patience Mguni, post-doc fra IGN og University of Cape Town

Læs mere om projektet på hjemmesiderne

www.futurewater.uct.ac.za/news/pathways-water-resilient-south-african-cities

Projektleder Lise Herslund
lihe@ign.ku.dk

Deltagere i projektet

Lise Byskov Herslund, Marina Bergen Jensen og Patience Mguni fra IGN.

Kirsty Carden, Neil Armitage,  Amber Abrams, Craig Tanyanyiwa og Julia Mclachlan fra University of Cape Town.

Projektet er finansieret af

Projekteriode: 2022-2025