En note om allokerings-analyser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

En note om allokerings-analyser. / Møller-Jensen, Lasse.

I: Geoforum Perspektiv, Bind 18, 19.09.2019.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Møller-Jensen, L 2019, 'En note om allokerings-analyser', Geoforum Perspektiv, bind 18. <https://journals.aau.dk/index.php/gfp/article/download/2124/2983/>

APA

Møller-Jensen, L. (2019). En note om allokerings-analyser. Geoforum Perspektiv, 18. https://journals.aau.dk/index.php/gfp/article/download/2124/2983/

Vancouver

Møller-Jensen L. En note om allokerings-analyser. Geoforum Perspektiv. 2019 sep. 19;18.

Author

Møller-Jensen, Lasse. / En note om allokerings-analyser. I: Geoforum Perspektiv. 2019 ; Bind 18.

Bibtex

@article{89ec56616cee4b7492808e3ba0200504,
title = "En note om allokerings-analyser",
abstract = "Allokeringsanalyser kan bruges til at beregne for eksempel hvilke ans{\o}gere, der skal fordeles til hvilke gymnasier, s{\aa}ledes at den samlede rejseafstand bliver minimeret. De kan alts{\aa} bruges til at finde en slags optimal l{\o}sning, der minimerer konsekvenserne af den uomg{\ae}ngelige ubalance mellem ans{\o}gernes og gymnasiernes geografiske placering. Allocate-funktionen i GIS-pakken ArcMap{\textquoteright}s Network Analyst har som valgmulighed, at kapa¬citeten af de faciliteter, der allokeres til, kan tages med i beregningen, hvilket synes at give god mening for at skabe en realistisk l{\o}sning. I denne artikel pr{\ae}senteres nogle eksempler p{\aa} allokeringsanalyser i situationer med varierende grad af ubalance mellem lokalt udbud og eftersp{\o}rgsel. Resultaterne sammenlignes med den l{\o}sning, der fremkommer, n{\aa}r man bruger den officielle metode, hvor de ans{\o}gere, der bor t{\ae}ttest p{\aa} gymnasiet, optages f{\o}rst. Hensigten er udelukkende at formidle metodens muligheder, og de anvendte tal for ans{\o}gere og deres placering, samt for gymnasiernes kapacitet, er aldeles fiktive (omend ans{\o}gertallene er baseret p{\aa} den reelle befolknings¬fordeling i omr{\aa}det). Artiklen pr{\ae}senterer desuden et eksempel p{\aa} beregning af en afstandsm{\ae}ssig god l{\o}sning i en situation, hvor man har to grupper af ans{\o}gere og gerne vil have en fordeling af disse p{\aa} hvert gymnasium, der svarer til fordelingen blandt alle ans{\o}gere.",
author = "Lasse M{\o}ller-Jensen",
year = "2019",
month = sep,
day = "19",
language = "Dansk",
volume = "18",
journal = "Geoforum Perspektiv",
issn = "1601-8796",
publisher = "Geoforum Danmark",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - En note om allokerings-analyser

AU - Møller-Jensen, Lasse

PY - 2019/9/19

Y1 - 2019/9/19

N2 - Allokeringsanalyser kan bruges til at beregne for eksempel hvilke ansøgere, der skal fordeles til hvilke gymnasier, således at den samlede rejseafstand bliver minimeret. De kan altså bruges til at finde en slags optimal løsning, der minimerer konsekvenserne af den uomgængelige ubalance mellem ansøgernes og gymnasiernes geografiske placering. Allocate-funktionen i GIS-pakken ArcMap’s Network Analyst har som valgmulighed, at kapa¬citeten af de faciliteter, der allokeres til, kan tages med i beregningen, hvilket synes at give god mening for at skabe en realistisk løsning. I denne artikel præsenteres nogle eksempler på allokeringsanalyser i situationer med varierende grad af ubalance mellem lokalt udbud og efterspørgsel. Resultaterne sammenlignes med den løsning, der fremkommer, når man bruger den officielle metode, hvor de ansøgere, der bor tættest på gymnasiet, optages først. Hensigten er udelukkende at formidle metodens muligheder, og de anvendte tal for ansøgere og deres placering, samt for gymnasiernes kapacitet, er aldeles fiktive (omend ansøgertallene er baseret på den reelle befolknings¬fordeling i området). Artiklen præsenterer desuden et eksempel på beregning af en afstandsmæssig god løsning i en situation, hvor man har to grupper af ansøgere og gerne vil have en fordeling af disse på hvert gymnasium, der svarer til fordelingen blandt alle ansøgere.

AB - Allokeringsanalyser kan bruges til at beregne for eksempel hvilke ansøgere, der skal fordeles til hvilke gymnasier, således at den samlede rejseafstand bliver minimeret. De kan altså bruges til at finde en slags optimal løsning, der minimerer konsekvenserne af den uomgængelige ubalance mellem ansøgernes og gymnasiernes geografiske placering. Allocate-funktionen i GIS-pakken ArcMap’s Network Analyst har som valgmulighed, at kapa¬citeten af de faciliteter, der allokeres til, kan tages med i beregningen, hvilket synes at give god mening for at skabe en realistisk løsning. I denne artikel præsenteres nogle eksempler på allokeringsanalyser i situationer med varierende grad af ubalance mellem lokalt udbud og efterspørgsel. Resultaterne sammenlignes med den løsning, der fremkommer, når man bruger den officielle metode, hvor de ansøgere, der bor tættest på gymnasiet, optages først. Hensigten er udelukkende at formidle metodens muligheder, og de anvendte tal for ansøgere og deres placering, samt for gymnasiernes kapacitet, er aldeles fiktive (omend ansøgertallene er baseret på den reelle befolknings¬fordeling i området). Artiklen præsenterer desuden et eksempel på beregning af en afstandsmæssig god løsning i en situation, hvor man har to grupper af ansøgere og gerne vil have en fordeling af disse på hvert gymnasium, der svarer til fordelingen blandt alle ansøgere.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 18

JO - Geoforum Perspektiv

JF - Geoforum Perspektiv

SN - 1601-8796

ER -

ID: 227564325