29. november 2023

Skovgenopretning giver fattige i landdistrikterne en vitaminindsprøjtning

Skovgenopretning

Genopretning af skov har stor indvirkning på både miljø og mennesker. En ny undersøgelse fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet (IGN), kaster lys over, hvordan skovgenopretning kan forbedre kost og levestandard i Nigerias landlige områder.

Genopretning af skov har stor indvirkning på både miljø og mennesker.
Genopretning af skov har stor indvirkning på både miljø og mennesker. Foto: Rasmus Skov Olesen, IGN.

Forbedret Frugt- og Grøntsagsindtag

Forskerne, bag undersøgelsen, har tidligere vist, at verdens fattige, som lever i områder med skov, har en bedre ernæring. Nu er forskerne gået et skridt videre og undersøger de store internationale skovgenopretningsinitiativer, som f.eks. Bonn-Udfordringen - der primært fokuserer på at forbedre biodiversiteten. Forskerne vil se om den genoprettede skov også er divers, når det kommer til frugt og grøntsager.

”Vi har fokus på Nigeria, fordi det er det syvende største land i verden og fordi 63 pct. af befolkningen lever i fattigdom og hele 13 pct. er underernærede – hvilket er det højeste i Afrika og det næsthøjeste i Verden. Derudover har Nigeria mistet mere end 1 million hektar skov siden år 2000 samtidig med, at 928.000 hektar er blevet genoprettet i samme periode”, forklarer Laura Vang Rasmussen, lektor fra IGN.

Forskerne fandt en positiv sammenhæng mellem områder med skovgenopretning og den mængde frugt og grøntsager, som befolkningen indtager. Det maksimale genoprettede skovområde i landsbyernes nærområde (10 km radius) var 127 hektar. Forskernes model viste, at hvis 127 hektar skov genoprettes i nærområdet, vil det medføre et øget indtag af frugt og grønt på 70 gram per person per dag.  Dette er en markant stigning, da kun 5 pct. af husstandene i Nigeria lever op til WHO’s anbefaling om 400 gram frugt og grønt per dag.

Skovgenopretning øger bl.a. tilgængeligheden af spiselige frugter som vilde mangoer. Frugter, der ikke alene tilfører stor variation til kosten, men også er en værdifuld kilde til vigtige næringsstoffer, eksempelvis A Vitamin.

Mangfoldig ernæring i områder med genoprettet skov

Ud over at undersøge, hvor meget frugt og grønt beboerne spiste, undersøgte forskerne, hvor varieret kosten var. I eksisterende litteratur, antages det ofte, at bedre adgang til markeder er en effektiv måde at forbedre befolkningens kostvaner på. Ikke desto mindre viste undersøgelsen, at mennesker, som lever i områder med genoprettet skov, har en mere varieret kost.

Forbedring af Levestandard

Den tredje bemærkelsesværdige opdagelse i undersøgelsen er den positive påvirkning, som skovgenopretning har på folks levestandard. Forskerne fandt en direkte sammenhæng mellem øget skovgenopretning og forbedringen af levestandarden – hvilket kan skyldes, at skovens produkters kan generere indkomst. Dette er især vigtigt, da de undersøgte samfund ofte lider under høj fattigdom.

Ved at fremme skovgenopretning kan fattige samfund opleve en mærkbar forbedring af deres levevilkår, hvilket fører til en bedre livskvalitet.

Læs hele artiklen i Nature - Sustainable Agriculture

Laura Vang Rasmussen